Sunday, June 29, 2014

Cinta Sebenar



Dah 3 tahun aku tak menulis, but let’s pretend I never left. If I never write again, biarlah entry terakhir aku merekod aku sebagai Magenta yang lebih matang dan tenang. Tahun depan aku masuk 30 tahun. 

Aku nak tulis pasal cinta. Bukan tentang cinta romcom. Tapi cinta yang mengambil masa 29 tahun untuk aku fahami. The kind of love that is patient. The kind of love that never fades, the kind that you can’t break away from and one that continues to linger even after death. Aku nak tulis pasal mak dengan bapak aku. 

Don’t worry, this is not going to be a corny entry. Sebab cinta sebenar banyak duka yang tersembunyi. Kalau aku nak tulis corny corny baik aku cilok skrip dari kad Hallmark.

It goes without saying yang persepsi kita terhadap cinta sekarang skewed sebab social media. Kalau kau tak wish orang happy birthday melalui Instagram atau Facebook, orang kata kau tak kisah. Kalau kau selalu post gambar kau dengan pasangan kau pastu tulis status sweet, orang cakap kau betul-betul bahagia dan sayang. Macam cinta tu diukur dengan berapa kerap kau lafazkan cinta kau kat social media. Tambah pulak sekarang ni banyak proposal mesti nak viral kat Youtube. Semua nak compete siapa yang paling sayang pasangan dia.

Jadi aku nak cakap pasal a quieter, calmer kind of love. Cinta yang tak kecoh. Cinta seorang ayah terhadap anak, misalnya. 

Dari kecik, aku memang tak banyak cakap, even dengan parents aku. Cakap pun kalau betul-betul perlu je, macam nak minta duit untuk PIBG sekolah. Sampai ke tua, aku gunakan duit aku dulu sampai habis untuk langsungkan majlis perkahwinan aku sebab malu and takut nak mintak duit kat bapak aku. Bapak aku pun macam aku. Kalau ada masalah duit, dia diam je. Bayangkan, dia beli rumah kat Damansara Utama pada tahun 90-an dengan gaji seciput semata-mata supaya aku dapat pergi sekolah kerajaan yang bagus dan dapat bersosial dengan budak-budak yang pandai cakap English. Aku adik-beradik empat orang, mak aku surirumah. Beberapa tahun lepas, pada umur 63 tahun, baru bapak aku dapat habis bayar loan rumah tu sepenuhnya. 42 tahun bapak aku kerja nak bayar loan, weekends pun dia pergi office.

Aku tak paham yang sebenarnya kami dianggap ‘miskin’ dulu. Tak mampu makan luar, mak aku masak 2 kali sehari tiap-tiap hari. Weekend pun tak makan luar. Tak pernah pakai sabun liquid- sampai aku 18 tahun, aku pakai sabun buku. Tak pernah beli air jus dulu, minum air kosong je. Sebabtu kalau dapat beli air jus sekarang, aku tau hidup aku sekarang sebenarnya ‘senang’, dan aku tak layak complain. Bapak aku guna kereta pinjam dari tempat kerja. Pakai baju sekolah menengah bertahun-tahun sampai bahu baju aku terkoyak. Lepastu aku jahit.

Kawan-kawan sekolah aku dulu poyo sikit. Suka tanya ada berapa aircon kat rumah, nak banding-banding siapa lagi kaya. Rumah aku takda aircon, tapi aku tipu- aku cakap ada 3. Orang lain dapat seringgit masa sekolah rendah untuk belanja makan, aku bawak cokodok dengan cucur yang mak aku gorengkan pagi tu. Aku rasa malu time tu, sebab aku sorang bawak bekal. Tapi kawan-kawan aku pulak rajin melahap cokodok aku. Sekarang aku terpikir mungkin dorang jarang makan cokodok kat rumah. 

Sebenarnya boleh je happy kalau tak ada duit pun. Cuma lagi senang kalau orang sekeliling kau pun tak ada duit jugak. Jadi membesar di Damansara dikelilingi orang kaya agak azab.  Bak kata Theodore Roosevelt, “Comparison is the thief of joy”.Masa Tingkatan 1, kawan-kawan aku suka minum kopi Coffeebean RM10 dan tengok movie. Memang social life aku terbantut sebab tak ada duit nak join dorang outside of school hours. 

Masa aku kecik, aku selalu jugak jealous tengok kenapa orang lain ada beg Swan lawa, sticker lawa, album setem gempak. Boleh tukar kasut sekolah 2 kali setahun (Kaki aku membesar pun aku pakai je kasut sama, sebabtu masa aku 20 tahun kaki aku size 3). Masa aku 8 tahun, aku ingat bapak aku tak sayang aku sebab tak pernah bagi aku beli stickers yang RM1. Baru aku paham my Dad didn’t even have RM1 to spare at that time. When the recession hit in 1997, bapak aku lagilah down. Taktau camana nak bayar loan rumah, tapi tak pernah tunjukkan perasaan dia. Baru tahun ni aku tau yang masatu dia memang tak ada duit. Pernah sekali kakak aku kena marah sebab asah pensil yang belum tumpul. Bapak aku marah sebab bazirkan pensil, tak ada duit nak beli pencil baru. Aku tak pernah sambut birthday aku. Dapat nombor 1 pun tak dapat hadiah. Tapi tak apa, sekolah dah bagi hadiah (hadiah buku cerita). Mak aku? Tak pernah dapat elaun untuk beli mekap ke apa. Sampai sekarang mak aku tak reti pakai mekap. 

Kau pernah jumpa cinta dan sabar yang macamtu? Cinta yang diam je masa berkorban, dan tak mengungkit pengorbanan dia setiap kali kau bergaduh. Cinta yang kita boleh menghadap each other berpuluh-puluh tahun pun tak pernah terlepas cakap dia tengah suffer financially. That’s the ultimate love. Selfless sampai taknak kongsi masalah sebab taknak risaukan orang lain.

And satu hari kau just happen to dengar dari orang lain pasal benda tu. Aku pun masih belajar nak sayang suami aku macamtu, tapi susah gila kalau sekali pun kau tak ungkit pengorbanan kau. Cinta sebenar ni macam proses pembentukan berlian bawah tanah la agaknya. 

Diamonds are crystals of pure carbon that form under crushing pressures and intense heat. They mostly form in the Earth's mantle, the layer beneath the crust or surface layer, at a depth of about 150km. From mantle to crust. Diamonds that were formed deep inside the earth can be mined close to the surface.National Museum History 

Ha, aku agak macamtu lah. Nak cinta orang macam tu lama, dan sakit. Crushing pressures. Intense heat.   

Do we really understand what real love is? Are we capable of truly loving a person like that? Tanya diri sendiri-

Mampukah kita habiskan kesemua duit kita untuk menyara seseorang tanpa tinggal apa-apa untuk diri kita untuk 40 tahun tanpa mengungkit? Memasak, membasuh baju, membasuh pinggan, membeli groceries, mengemas dan lain-lain 7 hari seminggu untuk bertahun-tahun lamanya tanpa mengungkit? Tanpa mengharap balasan-  untuk couples, tanpa mengharap makan luar sekali seminggu ke, hadiah anniversary ke hadiah birthday.

Atau bertahan dengan emosi  seseorang apabila mereka sedang marah? Aku taktau macam mana mak bapak aku boleh bertahan dengan emosi aku masa aku teenager and kuat memberontak.  Alangkan kalau kat movie tu, tak letak toilet seat pun boleh bikin gaduh sesama pasangan. Entah apa perasaan mak aku basuh pinggan kami yang bertimbun-timbun masa kami kecik.

Jadi aku tak hairan sangat lah kalau orang nak lafazkan benda sweet sweet kat social media pasal pasangan mereka. Walaupun mereka dah bersama sepuluh tahun. Sebab sepuluh tahun pun belum tentu kau pernah cuci bontot pasangan kau, sebagaimana mak kau basuh berak kau masa kau baby. Aku rasa mesti mak bapak orang lain pun banyak pengorbanan yang dorang tak bagitau anak-anak dorang. Mungkin ada yang simpan sebagai rahsia hingga ke kubur.

Jadi entri ini ditujukan kepada the unsung heros in our lives yang jarang kita lafazkan cinta di social media kecuali waktu Mother’s atau Father’s Day - our parents. May I learn to love my husband and future kids like you loved me.





26 comments:

cafiena said...

damn, that's deep.

i miss your writing.

cafiena said...
This comment has been removed by the author.
aadc said...

I thought you would never write again. Please don't stop writing mag.

Anonymous said...

Beautiful.

Diana Ishak said...

nice entry.

gdsjht said...

What a comeback. We miss you!

Unknown said...

Just love this entry.Abah is my first hero now and forever 😊

alfina said...

gosh. that's good.

a good comeback.

cik amal said...

teruskan menulis. tersangat suka akan blog ni

Cik Nell said...

owh...finally. :)

Anonymous said...

This hits home real hard.

theblabber said...

Welcome back mag

-alin- said...

as a loyal silent reader, i wanna said i've been missing you!

hetty said...

God I miss your writing Mag !

Anonymous said...

Whow man..you came back. I've been reading your blog way back as a budak hingusan in college till now as a dad with a lil prince. Such a pleasant surprise to see a new entry; more so that I am still able to relate. Thank you. You made my day. You have a great Ramadhan. God Bless.

magenta said...

Thanks, you guys for the kind words. I have missed writing. Badly.

scenenseen said...

i miss you, magenta. i dont know you are married already.. ive stopped writing too since working but i know i need to pull back to start penning.. again, i miss your writing .

Miss M said...

Terus nanges bila baca.

Rasa malu sangat sbb dalam hati ni mcm2 nak ungkit
kenapa boyfren tak nak dating sekali sebulan,
kenapa mak abah tak nak pergi tengok wayang sekali setiap bulan.
kenapa itu kenapa ini.

All those petty things gitu nak terasa. Ya Allah selfishnya saya.

I wonder if I can be the same as our parents -- be selfless to the people we love. Mcm2 diorang sacrifice yet we feel diorang tak cukup bagi lagi.

Fauzan Ahmad said...

adus, lama tak baca bnda deeep mcm ni.
(arwah) mak aku dulu selalu makan kepala udang sebab nak bagi aku makan isi udang. mak aku meninggal dua tahun lalu.

(arwah) abah aku meninggal 3 minggu lepas. hidup abah aku huru hara juga due to the passing of my mom. aku syak diorang tengah dating sekarang.

thanks for this piece (post), kau buat aku rindu pada parents aku.

Anonymous said...

mag, terima kasih sebab kembali menulis dan terima kasih untuk sebuah kisah yang membuka mata dan minda.

magenta said...

Thanks again for the kind comments.

Fauzan,aku rasa sedih sangat baca komen kau. At the same time, terharu sangat dengan cara kau describe arwah ibu bapa kau. They seemed like really, really great people and harap depa bahagia di akhirat. Take care

Z said...

so beautiful. i'm glad i found your blog.

may God bless you and your wonderful family always.

Diloz said...

This is good. I miss your writing.

Mengingatkan aku zaman blogger pasca 2007-2008.

All the best :)

Anonymous said...

Reading this at this hours make me fall into tears. ;')

Anonymous said...

love your writing .i do experience this

Anonymous said...

jatuh hati ngan tulisan u Cik Mag..teruskan menulis.sejujurnya u adalah penulis yang sungguh telus.